· 

Missie

Wat is missie ?

 

Missie : Waartoe zijn we op aarde ? Of eigenlijk, waartoe is mijn onderneming op aarde ? Welk probleem gaat de onderneming oplossen ? Wat is de toegevoegde waarde eigenlijk ? 

Denk maar eens na over die vragen dan krijg je een idee van de missie van je onderneming. maar waarom denk je er over na ? 

Missie is de drijfveer. Het is een stuwende kracht die als een soort permanente energiebron je onderneming van energie voorziet. Energie om uiteindelijk doelen te bereiken. (Doelen die komen nog bij Visie aan de orde). 

 

Je kunt je voorstellen dat de missie van de onderneming heel veel invloed heeft op hoe je onderneming functioneert en hoe de wereld tegen je onderneming aan zal kijken. Als de missie is : "Mij rijk maken" dan zal dat een andere impact en uitstraling hebben dan "de wereld redden". 

Maak de fout niet (valkuil !) om rijk te willen worden en dan de onderneming een uitstraling te geven alsof die de wereld wil redden. Daar prikt je toekomstige afnemer doorheen. Als je bewust een missie bedenkt dan moet dat ook eerlijk zijn en in elke vezel van de onderneming terug komen. Een groene onderneming met een directeur in een Porsche Cayenne Turbo S gaat niet werken.

 

Verwar de missie ook niet met een mission statement of nog erger, een reclame slogan. Zo heb ik de term ECO op auto's nooit zo begrepen. In de oude mercedes S klasse (W126), 4000cc, 8 cilinder zit zelfs een economy meter zodat je kunt zien of je zuinig rijdt. Met een beetje geluk haal je 1 op 7 en ik geloof niet dat de auto veel verkocht is vanwege de zuinige motor... Ook al zoiets. 

 

Nee in de missie vind je terug wat jouw bedrijf uniek en authentiek maakt. Waar de onderneming voor staat en waar de onderneming in gelooft. (Ja, kijk rustig even naar de "Golden Circle" van Sinek op youtube. Dat gaat over missie.

 

Denk ook goed na over een eindige missie. Zo was de missie van Pepsi Cola "beat Coke". Dus Pepsi was op aarde om Coca cola te verslaan (als marktleider). Maar ja, wat blijft er dan over van je drijfveer, je permanente energiebron als je Coca cola eenmaal verslagen hebt ? 

 

Denk dus na over je missie en verander hem niet te vaak. Denk er ook niet te lang en te veel over na want een missie ontwikkeld zich ook. Zolang je er maar bewust mee bezig bent en af en toe terug gaat naar die oorspronkelijke drijfveer. 

 

Als de missie van je onderneming niet meer op één lijn ligt met de missie van jou als ondernemer gaat het ook fout. Er zal continue iets aan je gaan knagen wat veel energie gaat kosten. Ben je dus ook bewust van je eigen missie (maar daar gaan we nog wel op in onder persoonlijke missie). 

 

Veel plezier met het bedenken van de missie van je onderneming !

 

Hulpvragen :

- Wat is de toegevoegde waarde van de onderneming ? 

- Welk probleem lost mijn onderneming op ?