· 

Visie

Visie

 

Visie betekent beeld. (Denk maar aan televisie, een beeld in de verte). In dit geval wordt een beeld van de onderneming in de toekomst bedoeld.

 

Waar missie de stuwende kracht is, daar is visie de trekkende kracht. Het is de stip aan de horizon waar je met de onderneming naar toe wil. Wat wil je bereiken ? Wat is je doel ? Hoe staat je onderneming er over een aantal jaar voor ?

 

Doorgaans wordt met de visie het doel beschreven dat de onderneming over een jaar of vijf, hooguit tien jaar moet bereiken. Hoe langer die termijn des te abstracter wordt het doel. En hoe abstracter (of mistiger) het doel hoe meer de visie zal lijken op de missie. De visie is dan meer een (vage) droom.

Om het doel concreet te houden kies je voor een termijn van hooguit een jaar of tien vooruit.

 

De visie kun je heel concreet maken door een aantal vragen te beantwoorden. Welk product of welke producten of diensten lever ik met succes over tien jaar ? Hoe staat mijn onderneming er over tien jaar voor ? Over tien jaar is mijn onderneming succesvol omdat... (vul maar in : de beste, de grootste, een regionale, de bekendste, in een top tien, in staat is om mij van een inkomen te voorzien,....). 

 

Herhaal de vragen voor de onderneming maar dan over vijf jaar en over drie jaar. Door de periode in te korten zul je merken dat de visie steeds concreter wordt. De droom wordt tastbaar. Daardoor zal het ook meetbaarder worden. 

 

Meten doe je in euro's (of dollars of...). Dus naast de beantwoording van de vraag waar de onderneming succesvol in is mag je ook al eens voorzichtig nadenken over de cijfers. Hoe groot is de onderneming over vijf jaar en hoeveel wordt er verdiend ? 

Kijk hier zeker niet meer dan vijf jaar vooruit en hou het nog maar vaag. Dromen mag nog.

 

De vertaalslag van "droom" naar Ëuro's" komt in een andere blog aan de orde.

 

Succes met concreet dromen en het bedenken van de visie van je onderneming.