· 

AO ligt op straat (2)

H&M

 

AO ligt op straat… Elke winkelstraat…

 

OAT examens maar dan anders. Ik benader het volledig vanuit de praktijk en vanuit bestaande ondernemingen. Ik laat zien hoe de 8 AO vragen (lees blog) en bestaande ondernemingen om je heen samen een prima oefening vormen om AO ook echt te leren en te begrijpen.

 

Eerst maar eens de “casus”.

https://www.youtube.com/watch?v=HTiwSmMn3Wc

 

De eerste indrukken. Een groot concern met vele modewinkels. Bijzonder is de snelwisselende collectie en de betaalbaarheid van de mode. Kortom een onderneming die we allemaal wel kennen.

 

Laten we vanuit die basis naar de 8 vragen gaan.

 

NB: De basis theorie vind je in de website. Ik geef je een aanzet om te oefenen met wat je op straat ziet.

 

Allereerst ons hulpmiddel, de typologie van Starreveld.

Er is sprake van handel (geen technisch omzettingsproces). En omdat het rechtstreekse verkoop aan consumenten betreft (inclusief contante verkopen) is er sprake van een detailhandel.

Er is dus een sterk verband tussen gelden goederen. (Hoera !).
De goederenbeweging is een belangrijk steunpunt. (De centraal geregelde prijzen zullen dat zeker ook zijn).

 

Een prettige typologie. Maar als het verband tussen gelden goederen hard is wordt het probleem vaak veroorzaakt door de soort goederen. In dit geval  mode artikelen in snel wisselende collecties. Dus korte levensduur, snel incourant, snel kortingen. En detailhandel dus krijg je “last” van de contante betalingen (kasprocedure !). Bovendien betreft het winkels wat in feite open magazijnen (!) zijn.

 

OMDAT VEEL STUDENTEN ER MEE WORSTELEN GA IK IN VOLGENDE BLOGS NOG EENS IN OP TYPOLOGIE EN OP DE ROL DIE HET SOORT GOEDEREN SPEELT ALS ER EEN HARD VERBAND TUSSEN GELD EN GOEDEREN BESTAAT.

 

De aandachtspunten dan. Ik heb er al een paar aangestipt. Wat zien we zoal aan de buitenkant. Ongetwijfeld inkoop contracten (1), afroepcontracten (2), vele vele met name verkoop kortingen (3)en actiekortingen (4). Dan de retouren (geld terug = 5) en het ruilen van kleding (6). En tegoedbonnen misschien ook nog (7) Veel verschillende plaatsen waar de voorraad ligt (winkels = magazijnen = 8) en natuurlijk het open magazijn (9). Dan het contant geld (10) en de kassasystemen (prijzen / ERP systeem =11). De winkels zijn wereldwijd te vinden dus (valuta = 12). En dan kun je nog mijmeren over het personeel, uitzendkrachten, bonussen voor overwerk, weekend toeslagen e.d. (13, 14, 15).

 

Duurzaamheid is een apart dingetje…. Vaak wel gepretendeerd maar of duurzaamheid en mode überhaupt samen kunnen ?

 

Dus met een beetje creativiteit 15 aandachtspunten gevonden. Aandachtspunten die terug horen te komen in je interne beheersing. (Dat was 2 van de 8).

 

Gaan we naar de randvoorwaarden. H&M lijkt een mooie recht toe recht aan onderneming. Inkoop – magazijn gereed product – Verkoop.. Functiescheiding mag geen probleem zijn (Wel doen he !). Denk even goed na over de rol van de winkelmanager in de diverse winkels (!).

De begroting lijkt een standaard verhaal, vergeet niet gebruik te maken van de mogelijkheden die cijferbeoordeling op tussen de vele winkels biedt. Een schat aan informatie. Richtlijnen op basis van de risico’s en de bekende automatisering (denk aan de invoercontroles met name rondom de prijzen en kortingen ! ). (Dat was dan 3 van de 8).

 

De processen dan. Zoals gezegd, van buitenaf een recht toe recht aan bedrijf dus ook de processen mogen geen probleem zijn. Gewoon “wie wat hoe” beschrijven vanuit de basis (zie deze website). Let er wel opdat je de risico’s ook meeneemt in je procesbeschrijving. (Beschrijf inkoopproces, verkoopproces, retouren, WISSELEN VAN ENE FILIAAL NAAR ANDERE, contante verkoop in de winkels). O ja, en daag jezelf vooral uit door een aantal application controls in die processen te hangen !   (waarmee we 4 van de 8 hebben gehad).

 

Beheersingsmaatregelen. Preventief : vraag 3 hadden we al beantwoord !). Repressief : De typologie zegt hard verband tussen gelden goederen dus zoek daar je verbandcontroles. Denk ook aan voorraadopnames (fysiek) en vergeet niet dat functiescheiding ook meteen de mogelijkheid biedt voor een verbandscontrole (hier magazijn uit = winkel in en andersom !). Maak gebruik van de kracht van cijferbeoordeling bij veel vergelijkbare winkels.

 

Nummer 6, de management informatie. Wat zou de directie van H&M wekelijks of maandelijks voor informatie willen zien ? (Niet vergeten : Informatie dus t.o.v. begroting en vorig jaar en vorige periode ….). Gebruik je gezonde boerenverstand. En vul het breed in. Denk aan het vergelijken van de winkels. Ik zou als manager wel een top tien willen zien van de beste en de slechtste winkels…

Ben beducht voor specifieke vragen zoals welke MI wil je hebben m.b.t. bijvoorbeeld retouren. Blijft echter een vraag voor het gezond verstand.

 

De zevende; Strategisch. KSF/PI. Hier met name financiële doelen (net als elke onderneming wil ook H&M de omzet verdubbelen en de kosten halveren. Kortingen en acties zullen op strategisch niveau gevolgd worden in verband met de gevolgen voor de marges).

 

Een leuk alternatief is natuurlijk de vraag welke strategische informatie de directie nodig heeft om een nieuwe winkel te openen. Of om winkels te sluiten. Of om winkels te openen op een compleet nieuw continent. (Vergeet bij die vraag niet het ezelsbruggetje dat DESTEMP biedt : zie website strategische informatie).

 

Tenslotte COSO (nummer 8).

Ook voor H&M kun je COSO invullen. Omdat je relatief weinig kennis hebt van H&M moet je de COSO aanvliegen vanuit de vraag “wat moet H&M doen c.q. op orde hebben om te voldoen aan de COSO ICF 17 principes ?” Pak ze erbij en probeer het eens. Je komt ongetwijfeld een heel eind zelfs met de summiere kennis van H&M die je nu hebt. En na die oefening kun je het nog eens proberen maar dan gericht op een deelvraag. Bijvoorbeeld gericht op duurzaamheid. Je moet dan de 17 principes ook weer invullen maar dan concreet gericht op een specifiek onderdeel / doel van de onderneming.

 

Wat duurzaamheid betreft : zoek op youtube maar eens op fast fashion (and what is wrong with it) als je meer wil weten.

Ik heb nu weer vanuit vrij summiere informatie een complete OAT casus gebouwd met alle 8 onderwerpen die langs kunnen komen. Zonder standaarduitwerking ! Dus echt een nieuwe oefening. (Van mij mag je docenten best vragen om eens naar je zelf bedachte casus en antwoorden te kijken) ! Probeer het na deze ook eens zelf !  De 8 onderwerpen vind je in eerdere blogs. Ondernemingen zijn er genoeg.

 

En voor wie toch niet zonder standaarduitwerking kan leven…. H&M is een bestaande OAT casus geweest.

 

Die met mevrouw Huppel...

 

Veel succes met studeren weer !

 

Peter