MANAGEMENTINFORMATIE
Deze informatie nodig voor het sturen van een onderneming kent een drietal lagen :
Strategische informatie
Tactische informatie
Operationele informatie
Strategische informatie (RICHTEN)
Wat wil de directie elke maandagmorgen op één A-4tje gepresenteerd krijgen om de koers van de organisatie in de gaten te kunnen houden ?
-Middellange / lange termijn
- 1 – 5+ jaar
-Structurele zaken die de hele organisatie aan gaan
-Afweging tussen functies / afdelingen
-Afweging betreffende derden
-Ondernemingsplannen (financieel en/of beleid)
-Beleid vertaald naar strategisch plan
Tactische informatie (INRICHTEN)
Wat wil het management weten om de (mensen in de) organisatie te kunnen aansturen ?
-Korte – middellange termijn
-Termijn van 6 maanden – 1 jaar
- Besluiten BINNEN de organisatie per functie/afdeling
-Jaarlijkse budgetten vormen de basis
-Strategisch plan wordt hierin vertaald naar operationele doelen
Operationele informatie (VERRICHTEN)
Wat moeten we de komende week gaan doen.... ?
-Dagelijkse besluitvorming
-Uitvoering in relatie tot standaarden en regels
-Beheersing via week- / maand rapportage
-Het implementeren van de operationele plannen
TENSLOTTE STRATEGIE (extra) :
Voor het zoeken naar strategisch relevante informatie kan o.a. de DESTEMP methode worden gebruikt :
Demografisch; is de doelgroep genoeg vertegenwoordigd in een land.
Economisch; waarom in de stap maken naar andere landen, valuta, hoe is de economie in deze landen.
Sociaal; wat zijn normen in een andere omgeving.
Technologisch; wat voor product of productiemiddel of proces kan gebruikt worden.
Ecologisch; hoe gaan we om met milieu (people / planet / profit)
Markt; zijn er al veel concurrentie. Welk marktaandeel wil men bereiken
Politiek; is er een gunstig politiek klimaat of veel onrust, sprake van bureaucratie en corruptie.
EN DAN MOET JE NOG METEN (KSF) ! :
Kritieke Succes Factoren (wat wil je meten)
Prestatie indicatoren (Hoe meet je) en
Balanced Score Card (methodiek).