Beurspak Verpakkingen.
Bekijk eerst de bedrijfsfilm (link) en lees daarna de casus. Analyseer de casus als eerste stap richting de uitwerking.
Voor een bedrijfsfilm zie : https://www.youtube.com/watch?v=5fKoOKonxYo
Beurspak verpakkingen werd in 1956 opgericht door André Beurzenstijn. Het bedrijf groeide uit tot een van de grootste verpakkingsbedrijven van Nederland en wordt inmiddels geleid door de tweede generatie.
Beurspak Verpakkingen (hierna Beurspak) is een bedrijf dat gespecialiseerd is in het verpakken van paprika’s. Het bedrijf is gevestigd in Noord-Holland en er werken tot circa 300 medewerkers.
Door Beurspak worden paprika’s verpakt in zogenaamde stoplicht verpakkingen. In iedere verpakking zitten drie paprika’s : één rode, één gele en een groene. Er worden zo jaarlijks circa 200 miljoen paprika’s verwerkt door Beurspak.
De paprika’s worden verpakt voor een aantal grote paprika telers in binnen- en buitenland. De paprika’s blijven eigendom van de telers. Beurspak zorgt voor een snelle verpakking van de in bulk aangeleverde paprika’s. Daarnaast verzorgd een extern transportbedrijf de verdere transport van de verpakte paprika’s naar de diverse afnemers (o.a. grootwinkelbedrijven, centrale magazijnen van supermarktketens e.d.) in met name Nederland, Duitsland en Engeland.
Elke afnemer heeft eigen kenmerken op de verder standaard verpakkingen (Op paprika’s voor AH staat een ander logo dan op die voor de Jumbo !).
Beurspak is sterk geautomatiseerd (ERP) en voldoet aan alle denkbare eisen op het gebied van voedselveiligheid. Kwaliteit staat hoog in het vaandel. De paprika’s worden vanaf herkomst tot en met aflevering gevolgd. De moderne, deels gerobotiseerde dure verpakkingsmachines zijn “state of the art”. Bovendien heeft Beurspak duurzaamheid als één van de strategische speerpunten benoemd. Zo wordt afval niet meer vernietigd maar geleverd aan de diervoederindustrie.
Er wordt gewerkt met hoogwaardige verpakkingsmachines. In het hoogseizoen werken naast een vijftigtal vaste medewerkers ook circa 250 uitzendkrachten bij Beurspak.
In het drie maanden durende laagseizoen staan de machines volledig stil voor onderhoud. Desondanks weet Beurspak jaarlijks te groeien en goede resultaten te boeken.
Onder de driehoofdige directie (Algemeen directeur, operationeel directeur en financieel directeur) ressorteren de volgende afdelingen :
· Inkoop (hoofd inkoop)
· Productie (hoofd productie)
· Bedrijfsbureau (medewerker)
· Verkoop (hoofd verkoop)
· Magazijn (hoofd magazijn) + medewerker kwaliteit
· Onderhoud (onderhoudsmanager)
· Administratie en IT
Inkoop : De inkoopmanager plus een inkoopmedewerker zijn belast met de inkoop van alle goederen. De verpakkingen worden van vaste leveranciers o.b.v. afroepcontracten (jaarlijks) ingekocht. Onderhoudsmateriaal voor het machinepark wordt in overleg met hoofd onderhoud ingekocht bij vaste leveranciers.
Met uitzendbureaus worden jaarlijks contracten afgesloten voor de uitzendkrachten. De uitzendkrachten worden op basis van de planning opgeroepen. De uitzendkrachten ontvangen een “druppel” waarmee ze kunnen in- en uitklokken. Door Beurspak worden de gewerkte uren doorgegeven aan de uitzendbureaus op basis waarvan deze periodiek factureren. Er gelden verschillende tarieven in verband met de continue diensten. (Voor nachtwerk wordt bijvoorbeeld 30 % opslag in rekening gebracht).
Magazijn : Onder het hoofd magazijn worden de paprika’s in bulk ontvangen, gewogen en voorzien van een label (ERP, barcode). Ook wordt door de medewerker kwaliteit, onderdeel van de magazijnafdeling, de kwaliteit van de aangeleverde paprika’s beoordeeld. Daarna worden de paprika’s klaar gezet in het magazijn ten behoeve van de productie.
Naast de paprika’s is er een apart gesloten magazijn waarin de emballage goederen (kunststof kisten) worden opgeslagen. De emballage gaat terug naar de leverancier.
Productie : Op de afdeling productie wordt onder leiding van de productiemanager de in bulk aangeleverde paprika’s gesorteerd (kleur / vorm / kwaliteit) waarna de paprika’s worden verpakt. Er wordt in continue dienst (24 uur) gewerkt.
Tijdens het gehele productieproces worden kwaliteitscontroles uitgevoerd door medewerkers kwaliteit. Ook wordt de uitval apart geregistreerd en opgeslagen. De uitval wordt geleverd aan bedrijven die o.a. kant- en klaar maaltijden maken.
Afval wordt niet geregistreerd maar wordt wel verzameld ten behoeve van de diervoederindustrie.
Verkoop : Door hoofd verkoop worden contracten afgesloten met paprika telers in binnen- en buitenland. De meeste telers hebben doorlopende contracten. De prijzen worden jaarlijks bepaald. Er is een vaste prijs per verpakking en daarnaast worden boetes in rekening gebracht voor afwijkingen van vooraf gestelde eisen aan kwaliteit (boete voor afval en uitval).
Het komt sporadisch voor dat er voor derden individuele contracten worden afgesloten voor het verpakken.
Na verpakking worden de paprika’s door een extern vervoerder afgeleverd bij de afnemers van de telers (let op de klanten van de eigenaar van de paprika’s !).
Er wordt wekelijks gefactureerd op basis van het aantal verpakte eenheden per teler.
Bedrijfsbureau : Door de medewerker bedrijfsbureau wordt met behulp van het IT systeem (o.b.v. Artificial Intelligence) een productieplanning gemaakt. De teler (leverancier en eigenaar van de paprika’s) levert geautomatiseerd de leveringen van paprika’s aan. Op basis van deze gegevens en de productie capaciteit wordt de productie gepland op basis van FIFO.
Onderhoud : Door de afdeling onderhoud (twee monteurs en een hoofd onderhoud) wordt het periodieke (cyclisch) onderhoud gepleegd en worden storingen verholpen. Ook is deze afdeling betrokken bij het installeren van nieuwe machines.
Administratie : Hier werken de Controller en een aantal administratief medewerkers.
Automatisering : Men maakt gebruik van een ERP systeem. Ten behoeve van o.a. de Voedsel en Waren Wet kunnen de goederen per partij gevolgd worden vanaf levering tot en met verpakking en aflevering. Het onderhoud is volledig uitbesteedt aan een externe partij.