Bio Enterprise Analyse
Disclaimer : de analyse is een mening bedoeld om tot dieper en/of gestructureerd nadenken aan te zetten. Het is absoluut geen uitwerking of anderszins en er kunnen zeker geen rechten aan ontleend worden. Bovendien denk ik met de analyse een gelijker speelveld te creëren voor alle studenten. Het helpt misschien een beetje maar u zult het zelf moeten doen !
De jaarrekening.
De solvabiliteit is goed. De kortlopende schulden (ten opzichte van de kortlopende vorderingen) zijn een punt van zorg. De voorraad is hoog en, mede gelet op de opmerking van de assistent accountant, het type goederen (MWSTRUIK !) en het procentueel lage resultaat en de onveranderde afwaardering voor incourante voorraad (bij een toegenomen voorraad), een stevig punt van aandacht. Ook de liquiditeitspositie is niet best. De onderneming lijkt niet in acuut gevaar maar er zal zeker druk staan op de financiering van het geheel.
(Voorraadwaardering / Open magazijn AO / Afwaardering voorraad / Resultaat).
Algemeen
Recht toe recht aan verhaal.
Typologie : groothandel. (Hoe eenvoudig wil je het hebben ?).
Hou wel rekening met het product (MWSTRUIK) : houdbaarheid / kwaliteit / veiligheid/medisch (en dus opslag en waardering !).
Duurzaam inkopen : duurzaamheid. Punt van aandacht bij inkoopproces.
Controleplicht 2020 : Denk ook even aan ZBO.
Geen RvC (COSO). Wel COSO als verbetermodel.
Hoofd inkoop = Systeembeheerder. (Functiescheiding !)
AOIB lijkt zwak (ERP functiescheiding niet actueel. Open magazijn (zie opmerking accountant). Steunen op goederenbeweging / voorraadopname vrij cruciaal voor de controle.
(En laat dat nu net niet lekker lopen).
Aandachtspunten
In willekeurige volgorde (en niet uitputtend)vanuit de casus :
Valuta problematiek (inkopen)
Duurzaamheid (kwaliteit inkopen)
Inkoopcontracten (jaarlijks en tussentijds aanpassing)
Geen offerteprocedure / nauwelijks offertes
Twee fysiek aparte magazijnen (SIMULTAAN VOORRAAD OPNEMEN !)
Voorraad Snel BV (PAS OP : winkel in de winkel ?)
Open magazijn (Ommen) (denk niet meteen aan fraude ondanks de achternaam van de DGA)
Niet systematische voorraadopname
Geen simultane voorraadopname (2019)
Geen voorraadopname (2020)
Beperkte houdbaarheid (volledigheid incourantie !)
Hoge boete (regels bestrijdingsmiddelen)
Concurrentie tussen verkoopafdeling (o.a. mogelijk flatteren)
Verkoopkortingen (5 of 10 %) : verschuivingsrisico (WELK ? …)
ERP systeem (dus invoer controles !)
Controller ook in dienst Snel BV
Hoofd inkoop = systeembeheerder (functiescheiding)
Ontbreken bevoegdheden tabel (functiescheiding in systeem)
Activeren ontwikkelingskosten (zonder dat duidelijk is of er een verkoop klaar product uit volgt)
Valutaproblematiek (export China, denk ook aan exportvergunningen…)
Kies waar mogelijk (vraag 2 is dat meestal) risico’s die passen bij de vraag en die ook een beetje herkenbaar te beheersen zijn).
COSO
Wordt ingezet om de interne beheersing te verbeteren. (Zegt meteen dat de onderneming er nog lang niet klaar mee is). Lees de specifieke vraag goed ! Zorg dat je antwoorden steeds terug grijpen op die specifieke vraag of dat specifieke onderwerp. Er zit “ellende” genoeg in deze casus (voorraad / magazijn / inkoop=systeembeheer / Snel BV / Rol controller)
CB
Ik kan me voorstellen dat de DROCO vraag (ja, die term heb ik lang geleden bedacht !) over iets rondom de voorraad gaat (juistheid voorraad / volledigheid incourante voorraad).
Ook de voorraad opname (hoe uitvoeren : simultaan gezien de twee magazijnen) is een optie.
Voor de verklaring : what if…. Als de accountant de onderneming al aanvaard als klant (voorraad is wel een uitdaging) dan zijn er diverse uitkomsten mogelijk. Wat als…. Dan….
Red flags : Wat mij betreft de voorraad en alles daar om heen. Zo is er door Corona eerst minder verkocht (houdbaarheid ?) en vervolgens veel meer (Corona beestjes). Algemeen bekend is dat de levertijden wereldwijd zijn opgelopen en toch stijgt de voorraad aan het eind van het jaar en is de incourantie niet verandert. Je zou het tegenovergestelde verwachten… En dat in combinatie met een slechte voorraadopname (niet simultaan in 2019) en geen opname in 2020 en een “winkel in de winkel”…. Pfoe !
En dan nog de familiebanden met de samenstellende accountant…. Aan de kerstdis de voorraadwaardering als gespreksonderwerp….
EV
De herwaardering wellicht.
De activering van de R&D kosten.
De liquiditeit is ook wel een issue.
AOIB
Het zwaartepunt van de casus lijkt wel te liggen rond de zwakke functiescheiding (Hoofd inkoop / ERP / Controller) en de voorraadproblematiek.
Het magazijn proces (opslagproces).
Het inkoopproces (ook de inkoopcontracten / prijzen) (wellicht in combinatie met magazijn).
Het voorraadproces en de voorraad opname (simultaan !)
Fysieke controle voorraad (hoe ? Je hebt wel een blik accountancy stagiaires in overall nodig lijkt me).
De problematiek van een winkel in de winkel
Blader dus nog even door je theorie of in deze website zodat je helder hebt hoe de basis werkt. Met de analyse en rekening houdend met de soort goederen zou je het moeten kunnen beschrijven !
Overig
Herwaardering gebouw / wettelijke reserve / latentie
Liquiditeit (kasstroom)
Activeren van R&D (staat er dan een ontwikkeld / verkoopklaar product tegenover of zijn het nog kosten ?)
Duurzaamheid (al ligt er verder weinig nadruk op).
De heer Zwart… doet hij zijn naam eer aan of ? (Speelt vooral bij de beslissing om de klant als klant te accepteren).
Zorg dat je uitgerust bent ! En je mag collega studenten in het hele land op de hoogte brengen van het bestaan van deze site. Het maakt ze misschien wat enthousiaster voor het prachtige vak !
Sterkte en succes !