Verkoop offerte procedure

 

Trigger voor de verkoop is de aanvraag van een klant voor een offerte. Niet bij elke verkoop zal de klant een offerte vragen. Net als bij inkoop is ook bij verkoop de waarde en omvang bepalend voor de zwaarte en diepgang van het proces. Uitgangspunt is ook nu een uitgebreide procesbeschrijving. (LET OP : het verkoopproces is een spiegel van het inkoopproces !).

 

De aanvraag van de klant wordt vastgelegd in het offertesysteem door medewerker verkoop. De aanvraag wordt meteen al dan niet automatisch doorlopend genummerd. Door medewerker verkoop wordt op basis van richtlijnen directie beoordeeld :

- wil ik verkopen ? (kan de (potentiële klant betalen / kredietwaardigheidscheck)

- kan ik verkopen ? (zijn de spullen op voorraad / levertijd / kan ik ze produceren)

- mag ik verkopen ? (denk o.a. aan verbod op levering aan bepaalde landen van strategische goederen of afspraken over geografische ligging van klanten)

 

Medewerker verkoop legt de gegevens vast van de potentiële klant en diens wensen. Indien drie keer ja (Ik wil, ik kan en ik mag verkopen) zal door medewerker verkoop (en/of hoofd verkoop afhankelijk omvang en belang) een offerte worden opgesteld en worden vastgelegd, doorlopend genummerd, in het systeem door medewerker verkoop. (Indien nodig zal er een globale voorcalculatie worden opgesteld door bedrijfsbureau). Alvorens de offerte aan de klant te sturen zal deze geautoriseerd worden door hoofd verkoop (of directie als het heel groots is). (POINT of NO RETURN : je kunt niet meer terug na deze stap dus check check dubbelcheck...).

 

De klant gaat wel / niet akkoord met de offerte....